Monday, October 29, 2012

tagal@luanti,ranau.ada berani?hoho :D


 melawan ketakutan dan kegelian....hehe


 yeay...tersenyum lebar sudah ye


 ikan yang sangat jinak...naik sehingga ke darat


 yezza...got fish lovebite huhu


 saya takde la berani sangat tapi...memang best giler beb.


 nice view....awan nan biru.nak pergi nak pergi nak pergi lagi!

sempena hari raya aidil adha yang lalu,kami mengambil peluang bersantai disini.pertama kali juga kami menginap dihomestay....hohoho begitu lama saya tinggal disabah,baru saya tahu diatas bukit bersebelahan kinabalu pine resort ada homestay pula.kalau tak silap saya,ada 40 lebih bilik homestay disitu yang dinamakan WALAI TOKOU HOMESTAY.walai tokou bermaksud rumah ku dlm bahasa dusun.

biasa kami selalu lepak dikinabalu pine resort,tetapi disebabkan last minute booking semua bilik dah penuh.jadi dengan gigih saya menggoogle mencari homestay dan terjumpa homestay walai tokou.saya memang tahu walai tokou wujud disitu cuma saya fikir itu adalah satu perkampungan biasa.bila saya menginap disana baru saya tahu walai tokou homestay ini adalah produk pelancongan keluarga.

mereka bersaudara dan bersatu hati membuka walai tokou homestay.wah memang hebat sebab kundasang adalah tumpuan pelancong dalam dan luar negara dengan itu dan tentu pendapatan mereka pun berbaloi-baloi.walaweiiiiii!

orait jom kita cerita pasal ikan jinak diluanti pula.ikan disini ditagal bermaksud ikan disini dijaga dan tidak dibenarkan menangkap dengan sesuka hati ye.bila tiba musim yang sesuai baru ikan-ikan ini ditangkap dan dibahagi samarata kepada penduduk kampung disini.dengan sistem begini sungai dijaga untuk menjamin keaslian sungai masih kekal demi anak cucu cicit kita nanti.

memang best sangat sebab ikan-ikan ini sangat manja dan jinak.yuran masuk dewasa rm5 sahaja.tunggu apalagi sila-sila klik --- --->http://tagalmoroli.webs.com/apps/blog/

hidup ini sangat indah jika kita mensyukuri nikmatNYA


17 comments:

azieazah said...

Beb! aku tingin nak pegi. Agaknya kalu tengah geli tu menjerit naik ke darat, ikan tu melekat kat betis tak? Hahahaha aku dok bayang ikan tergantung kat kaki. hahahaha!

echah_syed said...

azie >> oits haha adoiii.hang ni mesti terpengaruh dgn cerita kartun :p

jinak sgt beb esp yg besar2 tu.dia landing sambil gesel2 atas kaki kita.aku rasa dia faham bila kita ckp2 dgn dia.serius!

Sebuah Perjalanan said...

Kami telah berada disana!! best giler, cuba-cuba mandi dgn ikan tu pula!!!

Sebuah Perjalanan said...

Kami telah berada disana!! best giler, cuba-cuba mandi dgn ikan tu pula!!!

echah_syed said...

sebuah perjalanan >> tq sudi tinggal jejak disini.

mandi?so far tak berani kot huhu :p

eLL said...

ikan apa tu? keli ke?

gigit2 manja je kan, macam spa gitu. hehe

Anaasuria said...

eee macam best je nengok kaki kena gigit2 manja ngan ikan2 tu kan.. tu ala2 yang macam dok ada kat KL ni ke, yang kat supermarket2 beso tu.. ala ada servis rendam kaki pastu kasi ikan kecik2 gigit kaki kita. hee.. tapi tu ikan kecik2, berani la lagi.. kalo ikan besau cam dalam gamba ni, ngigau jugak ler nak cuba.. haha...

echah_syed said...

ell >> ikan pelian kata org sana.mungkin disini kita panggil ikan kelah kot.

hehe dia tak gigit rasanya tapi dia buat lovebite hehe ;)

echah_syed said...

anaa >> a'ah beso2 gitu.tp jinak sgt...dia landing atas kaki sambil manja2,gesel2 hehe.

QASEEH HATIKU QASEEH said...

Berapa rate bilik2 ctu...

Hi..salam kenal...

Nak pegi la cuti sekolah nie...

SHILAZIZI said...

bestnya...one day boleh gi sana

Sombong said...

Awalnya terlihat seperti sebuah tempat di daerah saya, tapi akhirnya jelas itu bukan :D Best Place!

grades home cleaning said...

When it comes to building materials, one that you’ve probably heard of but not know exactly what it is is Jual UPVC Bandung.  There’s no need to wonder any longer as we demystify uPVC in this article, telling you everything you need to know and why your local builders choose to use this material jendela upvc.

About jendela upvc Bandung


kusen upvc Bandung uPVC actually stands for unplasticised polyvinyl chloride.  uPVC is also commonly known as rigid PVC and it is called this because it is hard and does not flex.  This material steel door bandung doesn’t not contain any phthalates or BPA, so it is actually quite safe.  uPVC is so stable and safe that it is actually used to make dental retainers and mouthguards!

grades home cleaning said...

Jasa cuci sofa Bogor terbaik silahkan percayakan saja sama Grades sementara untuk jasa cuci sofa Depok juga jangan ragu untuk menghubungi Grades Cleaning Service. Selain jasa cuci sofa kami pun sangat berpengalaman dalam hal jasa - jasa sebagai berikut:
1 Cuci Sofa Bogor
2 Cuci Sofa Depok
3 Cuci Springbed Bogor
4 Cuci Sprngbed Depok
5 Cuci Karpet Bogor
6 Cuci Karpet Depok
7 Sedot Tungau bogor
8 Jasa Pembersih Kamar Mandi Depok
9 Cuci Gorden Bogor
10 Cuci Jok Mobil Bogor

ara Membersihkan dan Mencuci Sofa Berbahan Kain


Sofa yang bersih dapat menciptakan para penghuni lokasi tinggal ataupun tamu yang datang merasa nyaman guna duduk di atasnya. Sayangnya teknik membersihkan sofa itu lumayan sulit, lagipula yang memakai bahan kain.

Debu kotoran ataupun noda membandel bisa dengan mudahnya melekat pada serat kain. Jika sarung kain pembungkus sofa tersebut dapat dicopot, tentu gampang untuk membasuh tapi bagaimana bila tidak bisa? Ya penyelesaian termudah ialah menyewa jasa cuci sofa yang telah mulai tidak sedikit di kota kota besar namun bukankah lebih baik melakukannya sendiri bila kamu punya masa-masa luang. Berikut tutorial teknik membersihkan sofa kain yang kotor

Cara Mencuci Sofa Bahan Kain
Membersihkan sofa berbahan kain itu mudah gampang susah, guna memudahkannya kerjakan saat terang sehingga sofa yang dibersihkan nantinya dapat kering sempurna.

Persiapan:
Cairan pembersih sofa kain
Bisa kamu beli di toko ataupun minimarket

Jika susah untuk mendapatkannya kamu bisa memakai detergent dan cuka.
Air
Vacuum Cleaner, pilihan kemoceng, sapu lidi
Spon kasar
Lap kain bersih
Cara Mencuci Sofa Bahan Kain

Langkah Mencuci Sofa Kain
Agar proses lebih gampang dan tidak mencemari ruangan maka betapa baiknya angkat sofa kamu keluar rumah.
Pertama tama anda bersihkan debu dan kotoran yang menempel di kain sofa kita.
Bongkar sofa anda, pakai vacuum cleaner guna menyedot debu di semua permukaan kain sofa. Fokuskan dibagian unsur pojokan atau lipatan yang adalahtempat debu menumpuk.

Jika kamu memakai kemoceng dan sapu lidi, kesatu kamu bisa memukul mukul sapu pada sofa busa anda. Hal ini dilaksanakan untuk mencuci debu yang menempel di dalam serat kain. Baru selanjutnya pakai kemoceng untuk mencuci debu debu yang tersisa.
Siapkan cairan pembersih sofa dengan mencampurkannya dengan air. Kita pakai larutan ini untuk mencuci sofa dari kotoran, noda dan bau tidak sedap.

grades home cleaning said...

menarik sekali photo photo nya wonderful - Jasa Bersih Rumah Bekasi

cuci sofa grades said...

Cuci sofa bandung terbaik di bandung dengan metode yang baiik dan staff yang profesional berpengalaman di bidang cleaning service selama 3 tahun, dapat membantu anda dalam membersihkan sofa kesayangan anda

grades home cleaning said...

cuci sofa jogja, jasa cuci sofa jogja, cuci sofa yogyakarta, cuci sofa di jogja, jasa cuci sofa yogyakarta
jogjakarta
"Kunjungi juga: cuci sofa Jogja

"Kunjungi juga: cuci springbed Jogja

"Kunjungi juga: cuci jok mobil Jogja

"Kunjungi juga: cuci karpet Jogja