Thursday, April 3, 2008

ceritera suka duka.. 030408 8.35am

sebenarnye combi mmg tak gemar membuat n3 yg bole menyebabkan rase marah ,sakit hati,sedeh kerana ia memberi kesan kpd kehidupan kita seharian..rugikan!mulalaa dtg moody n migrain dan yg sewaktu dgnyerr..

tapi hari ini combi ingin story satu kisah yg akan menjadi pengajaran kpd kita semua.mmg kisah benar dan sebenar benarnyer tiada yg benar melainkan benar belaka.. :p

kami mengenali mereka yakni teman kami ini..si suami teman huby n si isteri sudah tentu teman combi.hampir 23 tahun kami bersahabat seusia perkahwinan kami.lamakan...combi terkedu bila mendpt berita yg si suami ini telah kembali bertaut semula dgn famili yg ditinggalkan 5 tahun kerana kawin lari bersama wanita lain yg berbangsa cina.dgn wanita cina ini mereka telah dikurniakan 2 org anak,anak dgn isteri pertama 7 org dan anak tiri yakni anak wanita cina itu 2 org.semuanyer berjumlah 11 org..bayangkan!

apa yg menarik disini suami ini akan bersara pada bulan ogos nanti..ermm hanya lebih kurang 4 bulan saje lagi..nampaknye mmg pandai dia menyusun strategi sbb diusia begini semua pun sudah terbatas..makanan dicatu kerana badan tidak segagah dahulu..jadi kembali kpd isteri pertama mmg tepat kerana ia lebih memahami situasi begini berbanding dgn isteri muda...betol tak abe bud??

apapun inilah takdir yg tertulis diazali..ALLAH memilih mereka yg mampu utk diberi ujian berat ini dan pahala akan diganda jika mereka bersabar.susah payah si isteri hanya ALLAH yg tahu..pernah dihalau keluar dari rumah sewa,sakit demam anak tgh mlm , belanja sekolah anak yg tinggal diasrama,anak dikolej dan bermcm azab bila dialah ayah ,dia lah ibu.

combi teringat kata2 isterinye dahulu"jika dia kembali aku sudi terima dia seadanye dan memaafkanye"mmg bertuah si suami yg tak sedar diri dpt isteri mithali begini.combi mmg tabik spring sbb bukan senang memaafkan perbuatan si suami yg sgt melukakan hati..

anak2 juga menerima ayah mereka kembali walopun sebelum ini mereka sgt berkecil hati diatas perbuatan ayah mereka yg sgt tidak bertanggung jawab.begitu murni hati anak2 yg dididik dgn kasih syg tanpa rase dendam amarah ibu mereka.

sesungguhnye dlm perkahwinan kita diberi ujian ini dan seandainye iman mengawal kita semua berakhir dgn kebaikkan.jika kita ditempat si isteri ini..adakah kita juga akan melakukan perkara yg sama..combi belum bisa ketemu jawapannyer!anda bagaimana???

nota jari : wanita sering menyakiti wanita lain sedangkan yg "best" lelaki jua..adehh donia ooo donia **geleng pala sambil garu dagu yg tak gatei**

14 comments:

~mama ranggie a.k.a eira~ said...

memang untung laki die kan?

Intan Rosnitta said...

Dunia...dunia..pelbagai ragam manusia.

Jika ditanya soalan tu pada intan sekarang, kemungkinan besar jwpnnya "Sorry...No Way!". Tapi sekiranya berlaku pekara sebenar, mungkin sebaliknya pula...

Jujurnya intan belum dapat jawapan yg pasti & berdoa agar ianya tidak mungkin terjadi pada diri sendiri.

Thanks K.Combiku coz berkongsi cerita & berkongsi rasa :))

~Hug & Kisses~

echah_syed said...

mamaranggie >> bertuah dia dpt isteri mithali kann..mayb doa isteri dan anak2 membuat si suami kembali ke pangkal jln :)





intan >> betol tu intan..berat mata kami memandang..berat lagi si isteri memikul beban perasaan sejak menjadi ibu tunggal selama 5 tahun..adehh combi rase sebak sgt :(

bahagia ke"mereka"selama ini melukakan hati org lain demi pentingkan diri sendiri??

si suami ni yg patut menjwp kan intan..:p

Lily.Lulu. said...

wife dia pertama .. sangat2 la penyabar orangnya ...

bukan senang nak hadapi semua macam nih kan auntie..

:)

suara said...

Andai kita dibekalkan dengan ilmu yang mendalam tentang Islam, rasanya pasti tak ada apa yang mustahil untuk diputuskan. Agaknya luka lama isteri pertama mampu disembuhkan kerana sedar cinta dunia hanya sementara, lalu kemaafan adalah percikan cahaya yang akan menemani perjalanan yang masih tersisa demi menuju keabadian yang lebih indah sinarnya.

Bukankah melayani seorang suami itu pahalanya terlalu besar dan berlipat ganda? Itulah anugerah yang Allah berikan pada wanita yang bergelar isteri. Fikirkan ia sebagai anugerah dan lupakan dendam, hati lebih terbuka dan tenang.

Hehe... kebetulan pulak su pun baru siapkan cerita tentang perjalanan hidup seorang wanita yang mempunyai suami hidung belang...

Ungku Nor said...

akak,
lelaki..
standard la tu.

cuba kalo kita yang pompuan ni buat..huiiii..takkannya dia nak terima.

aNgRiAni said...

askum...akak...sedih ada geram pun ader kan...anyway inilah donia...tiada yang sempurna. namum semoga first tawau sentiasa tabah...

akak...asal n3 sensitip nie...meh yani belanja makan cincaluk...hohohoho...tulunnnnn nak larikkkkkkkkkk... :-p

Jie said...

tiap org ade jln hidup masing²..kadang²tak tercapai akal nak fikir.

esk2 aku komen...lagi...saja jenguk tak sihat sgt ni

anaiz said...

wah, sungguh tak sedar diri itu husband. mujur dapat wife yang mithali. mesti besar pahala isteri dia.
tu la lelaki ni kalau kawen byk pun, mesti balik pada wife pertama jugak kan..

CikguZue said...

sedih baca en3 ni...
apepun, moga hidupnye kan lebih bahagia di dunia mahupun akhirat nanti...

echah_syed said...

lily >> baik ssgt..tu yg si suami ambek kesempatan kot..mayb 120% dia kasi kat suami..akhirnye ini yg dia dapat..

tak ngape ALLAH maha adil..si suami akan mendpt habuan begitu jua si isteri :)


su >> memberi pendapat dan nasihat mmg mudah tapi pada isteri yg cukup menderita ini hanya dia saja yg tahu..

ye ker su..nnt combi gi sana ekk..:p

kebetulan pulak..




ungku nor >> a'ah betol..ego mereka mengatasi segalanyerr kann..





yani >> sedeh sgt..combi berjiran dgn dia..anak2 kami membesar sama2..


~ dak tomeyy asik mkn jer..abis diet sebulan weiii ..uishhh :p






jie >> semua ketentuan ALLAH.sape yg nak hidup cam gini kan..tapi kena muhasabah diri sendiri baik si isteri mahu pun si suami..mesti masing2 ade kesilapan pada pasangan..dan yg paaaling penting pada dia yg maha esa.

kalo aku tiap2 bulan tak sihat cam gini sahih dah jd model cam datin jun kita kann...:p





anaiz >> a'ah byk pahala si isteri..betol tu sbb isteri pertama ni byk bertolak ansur..combi harap mereka dapat bersama meneruskan sisa2 hidup yg masih berbaki ini..





cikguzue >> combi pun berdoa yg sama..semoga si suami dapat menggantikan derita si isteri selama 5 tahun dgn menghadiah kasih syg yg melimpah ruah..amin.

Jun :) said...

gitu lah combi..muga kita sentiasa jd yg pertama n yg terbaik, aminnn!

umi_e said...

Semoga teman combi terus dirahmati Allah... kalau kak e rasanya tak mungkin akan setabah itu... Namun hati wanita ini memang lembut walaupun keras kerana apabila sampai oada satu tahap, hatinya akan lebur dan pada masa itu nanti tiada lagi 'kisah' apapun yang terjadi... dia akan menerima apa juga dengan hati yang sebenaranya 'sudah tiada rasa' ermmmm betul tak? Cuba combi tanya kawan combi ok ;) :D

echah_syed said...

jun >> awal2 dah surender ni datin!insyaALLAH jun **hugs**



umi-e >> tepat sekali umi..combi dpt rase kini hidup dia hanya utk membesarkan dan membahagiakan anak2 jer..rase dlm diri mungkin 'zero' :(

kembali sang suami disambut kerana tanggung jwp sahaja namun rasa kasih syg dan centa pasti terROBEK jua..hanya dia saja yg tahu.. **mcm lagu FARHAN..**