Wednesday, November 21, 2007

"PENYAKITAN HATI" [sharihana quoted]

the following poem tells the sad tale of what
happens when people pre-judge one another:


THE COLD WITHIN


Six humans trapped by happenstance, In dark and bitter cold
Each possessed a stick of wood--Or so the story's told.

Their dying fire in need of logs, But the first man held his back,
For, of the faces around the fire, he noticed one was black.

The next one looked cross the way saw one not of his church,
And could not bring himself to give the fire his stick of birch.

The third one sat in tattered clothes he gave his coat a hitch,
Why should his log be put to use to warm the idle rich?

The rich man just sat back and thought of wealth he had in store,
And keeping all that he had earned from the lazy, shiftless poor.

The black man's face bespoke revenge as the fire passed from his sight,
For he saw in his stick of wood a chance to spite the white.

And the last man of this forlorn group did nought except for gain,
Giving just to those who gave was how he played the game,

Their sticks held tight in death's stilled hands was proof enough of sin;
They did not die from cold without-- they died from cold within.

-- James Patrick Kinney

ape komen korang tentang "penyakitan hati" nie?
Or in other words "BUSOOK ATI"...hikhik

7 comments:

UncleJ said...

kawe dok pahe...cubo demo translate ke bahaso kelate...baru kawe pahe...ekeke

seriously I dont get it my dear...

norza said...

Bila perasaan kita mati terhadap sesama insan, bila kita tidak lagi mengambil kira perasaan orang lain bila berkata sesuatu, atau membuat kesimpulan, bermakna hati kita ketandusan rasa kasih. Ibarat orang-orang yg mati bukan kerana kedinginan (atau tak cukup bahang kepanasan api) tetapi 'hatinya telah mati' kerana tidak lagi menghargai perasaan orang lain...

Oleh itu hendaklah kita sentiasa menjaga tuturkata dan bahasa meskipun kita tak kenal orang yg sedang berinteraksi dengan kita itu....

© Oshun/EM Muhammad/Nadia Emarele Muhammad said...

Memang payah nak didik hati sendiri menjadi hati yang baik tetapi mudah untuk menilai dan menghakimi hati orang. Kadang-kadang, kita mengeluarkan kata-kata nasihat bukan dengan niat yang ikhlas tetapi atas dorongan hati yang busuk. Apabila masa kita pula tiba, kita melakukan perkara yang sama dilakukan oleh orang yang kita nasihati itu, maka, terserlahlah rupa sebenar hati budi kita. Terserlahlah keaiban. Bila ianya terjadi, orang akan menjauhi kerana kita cakap tak serupa bikin... ngeh. Tak tahulah Combi... payah hidup ngan orang yang berdengki ni.
OD berdengki ngan Kak Norz sebab dia baaaaanyak buku. Jadi, OD tekad untuk mengejar Kak NOrz, menulis banyak-banyak... ikut teladan dia... tapi tak ler sampai dengki nak busukkan dia. OD cayangggggggg dan hormatttttttt sangat kat Kak Norz. OD pun cayaaaannnngggg dan hormatttt kat Combi.

Jie said...

"envy " adalah yang positif iaitu bersifat cemburu yang dirasai untuk membantu kita menjadi lebih baik. Berazam sepertinya atau lebih baik darinya tanpa dengki atau benci.

"Jealous" bersifat negatif yang menjadikan kejayaan orang lain bahan kutukan atau mempertikaian keupayaan orang.

Lumrah semakin berjaya kita semakin ramai kita akan dijadikan bahan kutukan dan cemuhan...terima itu semua sebagai dugaan kerana Allah tetap menjanjikan pahala juga ganjaran pada apa juga kebaikan yang kita lakukan.

Dalam hidup ini, terutama jika kita seseorg yang selalu memberi, memperbaiki, mempengaruhi dan berusaha membangun, kita akan selalu memjumpai kritikan pedas dan pahit juga hasat dengki, cemuhan juga hinaan.

Dan keadaan ini tidak akan berhenti sehingga kita masuk ke dalam liang lahad!

Kuatkan semangat dan abaikan tekanan2 ini kerana semakin tinggi posisi yang kita duduki, maka semakin pedaslah dengki dan iri hati yang akan kita terima.

Selagi kita yakin kita berbuat kebaikan untuk ramai orang...teruskan!

Seorang pendengki akan selalu merasa panas ketika melihat orang lain mendapat nikmat dan kelebihan.

Ungku Nor said...

ada orang kaco akak ke?
babap je dia kak!

*pelok kak Combi kuat-kuat*

Sarah Mohd Shukor said...

salam aunty combi.

sorry lama x menjenguk. sy bz semenjak 2 menjak ni.

ni knp ni aunty? apa yg jd ni? semacam je bunyinye entry ni. kalau ada yg busuk hati, meh kita basuh hati dia dgn air asam keping n perah lemon kasi wangi. biar yg busuk2 tu dipedihkan n diwungi2kn dek asam n lemon :)

echah_syed said...

uj,norza,OD,jie,ungku nor & sarah..

~ kalo tiada dengki mendengki ni..tiada lah la pulak syurga & neraka..

~ apapun..jadilah org yg baik2 diantara yg terbaik.. :)

~ OD.. tu bkn dengki..tp jeles syg kot !!