Friday, September 26, 2008

buahan tempatan..

~ sikui ~

merah yg sgt menghairahkan..!

~ kepayas ~


tembikai,temikai dan mcm-mcm lagik gelaran mengikut dialek negeri.buah yg begitu 'mengiurkan' mata memandang..tekak menelan air liur.
kat sabah dikenali dgn 'sikui'..

betik..buah yg sgt mudah didapati bole tumbuh dimana-mana jer..disini buah ini disebut 'kepayas'..

buah ni mmg fav combi lebih-lebih lagi dimusim panas mcm skrg ni..sgt laa nyaman!

kupas & disimpan dlm esbox atau pun bikin jus plus ais batu..yummy !

combi alergic getah betik..jari jadi gatal.

tp mkn betik tak gatal pulokk..kuikuikui :p

lokasi : philipine market kk


14 comments:

Akak said...

Salam Combi...

Uishhhh mengancam sungguh tgk tembikau tu, walaupun akak tak makan tembikai..

Akak ingin mengambil kesempatan nie utk mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Fitri & ingin mohon maaf andai ada salah & silap samada yg akak sedai maupun tidak...

PerantauSepi1306 said...

yummsssss.. sis combi.. the semangka is very red and mengancmas.. kelantanese panggey timun cino ;p

apa2 pun selamat hari raya... take care and drive safely, k

:D

along said...

gambar buah la plak....pose dah ujong2 ni.....terliut gak tengok gambar tu......hepi hari raya........

^aNgRiAni^ said...

sangat mengancam laaa kaler melah tu kaakkk

selamat hari raya kak... :D

maaf kalau ada tesilap bahasa selama ni yer

muaahhhssss

Cakap Kosong said...

kak combi, makan betik senang nak membuang.....wakakaaaaa!!!

IBU KUMBANG said...

sebab tu saya mengharamkan diri sendiri melawat blog waktu siang... takut teruja..

AziS said...

borong sume...best2...ni mesti duk bz mengemas umah..siapkan pe yang patut kan.

TokNabe said...

Yang merah tu memang mengancam.... kalau buat air ulak tu, buat berbuka nanti. Ah.... puasa,puasa semua nampak enak2.

Intan Rosnitta said...

SALAM AIDILFITRI BUAT K.COMBI & FMLY!
Maaf~Zahir~Batin

Maafkan intan kiranya ada salah & silap sepanjang perkenalan kita di alam maya ni...

~Hugs~

:D

faridmw said...

salam.. selamat hai raya aidilfitri maaf zahir batin.. senum selalu dihari lebaran ini...;)

Nikli said...

kalau makan kepayas pon boleh gatai, jenuh.. sapa yg nak garu dalam perut nanti.. haiyakk..!!

nak drop ucapan raya kat mana nihhh..

AziS said...
This comment has been removed by the author.
echah_syed said...

akak >> ehh tak mkn ekk..ngape yer??

slmt hari raye aidil fitri utk akak & famili :)


...........


perantau >> timun cino ekk..apapun buah ni mmg merah sgt menghairahkan ekeke :p

slmt hari raye aidil fitri utk ps & famili :)


..........


along >> maap laa yer kalo terliuQ :(

slmt hari raye aidil fitri utk along gak :)


..........


yani >> slmt yani..

combi pun sama yer :)



..........


ck >> ur rite beb ekeke :p


..........


ik >> kena tingkat iman cecece :p

kata kat diri sendiri gak .. :D



..........



azis >> kebzian tahap maksima suda..

slmt hari raye aidil fitri azis.. :)



..........

toknabe : normal laa tu tok hehe.. :p

slmt hari raye aidil fitri tok :)



...........


intanku >> sama laa combi pun yer..

hugs intan:)



..........


farid >> slmt hari raye aidil fitri farid..jgn main mercun tau.. :p


..........


nikli >>


betol tu ekeke...bayangkan !

kat mane-mane je disini .. tak kena tol pun hehe.. :p

slmt hari raye aidil fitri nikli :)

zany said...

selamat hari raya kak combi, masih beraya ye, rumah sunyi sepi je.