Monday, October 26, 2009

ciuman mesra ikan kelah..

welcome to 'TAGAL' SG MOROLI,KG LUANTI BARU,RANAU.oits huby garang ooo kat situ :D

uishhh mcm tak percaya..ikan begitu banyak dan besar2 weiii..

kiutnyer dia..! :p

huby menahan geli..cuba tgk topi yg dipegang hehe :)

precious kasi ikan makan.melompat semua ikan2 sbb teruja nmpk makanan ditgn..kebiasaan pengunjung akan membeli makanan ikan semasa membeli tiket dikaunter.

time ni huby dah ok siket..tapi masih berdiri tegak disana menahan geli bila ikan menyentuh kaki..

teruja nmpk ikan begini byk tp mmg geli bila dia cium kaki hehe..

precious pun sgt teruja bila ikan berlumba2 minta makanan..

kulit ikan ni licin dan mmg tak bole pegang..tgk tu bikin seram jugak bila dah byk..

mmg jinak dan mesra pengunjung..

besar ikan kelah ni..

berlegar-legar dikaki ..

combi record dgn hset sebagai kenangan..

PEACE..

huby berdiri tegak jer..hehe :)


my hero..hensem tak??

kau dan aku ibarat ikan dan air..cewahhh!

candid..!


sila-sila ke kg Luanti,ranau..



penat melayan ikan..

phewitttttt..!

hehe..

insyaALLAH combi akan kembali lagi ke sini..terima kasih.

tak sabar combi nak cerita pasal kg Luanti baru,ranau sbb kat sini ade sesuatu yg special utk tatapan kawan2 semua.tercapai hajat combi nak dtg sini sbb mmg dah lama combi teringin sgt nak tengok ikan-ikan ni dgn mata kepala sendiri.sebelum ni combi hanya baca kat news paper,internet dan tgk kat RTM.


wow sgt ler best bermain dgn ikan-ikan kelah yg sgt mesra pengunjung berlegar-legar didlm air sungai yg cetek dan jernih sambil mengelilingi kaki pengunjung.combi pun tak sangka yg combi berani utk masuk kedlm sungai ni sbb kami mmg penakut binatang.pada mulanye mmg rasa cuak juga risau ikan tu gigit.tapi pekerja disitu beritahu yg ikan kelah tidak ada gigi.so lega rasanye..


disini ade disediakan chalet dan kawasan utk bercamping.hanya rm5 tiket masuk dan kita bole merasa ciuman ikan kelah dikaki .combi rasa kenangan bersama ikan-ikan disini sungguh indah dan terpahat dlm kamus hidup combi.anda bole klik sini utk berita tentang 'tagal' kg Luanti baru.


layan jerr..

~ klik gambo utk view ~




21 comments:

azieazah said...

Sebab hubby U hensen ler ikan tu dok kromon kaki..hehehehe.. ikan tu jeles tuu.. :D

kat Tapah pun ada satu tempat popular mcm ni.. Sg Kelah. Orang selalu pegi camping dan mancing..jommmm..!

echah_syed said...

azie >> kat sini tak bole mancing ler azie.semua sungai disabah ada sistem tagal utk menjaga ikan-ikan ni dari pupus.

hang kena denda kalau tangkap sekoQ pun saja.denda tu nama dia 'sogit'.jgn main-main tau!

rosnanie said...

bestnyer...

echah_syed said...

ros >> sampai hari ni dok terbayang ikan berenang-renang sambil cium kaki.. :)

eelobor said...

"sogit" tu aper? igtkan denda singgit

echah_syed said...

eelobor >> sogit tu denda yg akan ditentukan oleh mahkamah anak sabah atau ketua kampung (kalau tak silap).

dorang akan nilai denda tersebut dan dibayar dgn binatang peliharaan seperti babi kerbau,kambing,ayam atau lembu.

bole klik kat sini utk info yg tepat >> http://www.sabah.edu.my/itma07001/index_files/adat_penduduk.htm

azieazah said...

Alaaaa.... tak leh mancing? tak leh pikat ek? Tapi nampak gaya macam Ikan tu yang nak pancing hubyy U.. hahahaha...!

zeqzeq said...

amboi,,putihnya ikang dalam air..

Mak Su said...

aiyooo, takutnya!! dikerumuni ikan!

eelobor said...

thanx echah...dh faham. di samping penerangan budak opis yg berasal dari sana gak

echah_syed said...

azie >> huby cakap org baik-baik ni ikan pun suke..hiks *prasan :D

echah_syed said...

zz >> mu meme..aku tau doh :)

echah_syed said...

maksu >> mula-mula seram pastu mmg ralit tgk dia bermain-main dekat kaki kita :)

echah_syed said...

eelobor >> ade org cakap menguntungkan sebelah pihak tapi ntah ler..biar mati anak jgn mati adat.. :)

rosnanie said...

kak echah berapa lama kat sana? teringin gak nak ke sana cuma blum ada kesempatan

echah_syed said...

ros >> maksudnye tu ape ekk.combi mmg tinggal kat sabah :)

rosnanie said...

la ye ke? Ingat, gi melancong.. hehehe...malunye

echah_syed said...

ros >> kundasang mmg port kami lepak..sbb nak layan sejuk mcm negeri omputih hehe.. :)

CT Delima said...

hehehe... ketawa dulu sebelum mengomen hahaha.

baru tengok gambar2 combi dan ikan2, ct dah rasa geli sangat2.ct pun memang takut dengan binatang. xkira apa ler.agaknya kalau duk dalam sungai tu konpom mesti lari naik atas balik hahaha

iDAN said...

kalau kat sini mahu ada saja dajalnya, tak dapat dipancing senyap-senyap malam yang baling tuba...

ikan pun kalau kita manja memang akan jinak!

echah_syed said...

iDAN >> kalau kat sini siap kena denda.sape pun tak berani buat mcm gitu :)

sungai kat sabah ni bersih sbb ade sistem TAGAL.