Tuesday, October 27, 2009

dulu tabung ayam skrg tabung pendidikan..

menabung siket-siket lama-lama jadi bukit.tabung ni sama usia dgn precious.panjang umo ko ekk :)


dah berlobang montot tabung ni.pehal?? ermmm ni mesti kes korek tabung.. :p

bahagianye bila nmpk duit walaupun duit syiling.. :D


aduhaii..bulan ni takde gaji.nak tunggu 25 hb mmg sakit.ni ler org kata berjimat sebelum habis..! :(



teringat masa combi kecik-kecik dulu.kami adik beradik ada tabung ayam masing-masing.bila ada baki duit sekolah dimasukkan dlm tabung ayam tadi.bila dah rasa berat mmg tak sabo nak kasi pecah nak shoping ler apa lagi.budak kecik punye visi!


bukan nak beli barang yg mahal-mahal pun sekadar beli pensil,pensil warna dan buku nota 555.mak combi cakap buku hutang kedai.kenangan mengusik Qalbu.anak-anak skrg lebih beruntung kerana lahir jer ke dunia dah ada simpanan sendiri.duit hadiah dari kawan-kawan mak pak yg dtg ziarah dikumpul terus masuk ke dlm bank.pastu mak pak beli insuran pendidikan dgn cara potongan gaji bulanan.bila nak further study takyah kecoh-kecoh nanti.betul tak? :)


apapun kena ler beringat selalu.hidup kita ni mcm cuaca jugak.kdg cerah sampai silau mata.bila langit mendung guruh mula berdentum kilat sambar menyambar itu petanda hujan nak turun.sediakan lah payung kalau takut basah.tapi sekali sekala main hujan siok jugak :p


layan jerr..



10 comments:

azieazah said...

Kebanyakan anak-anak sekarang semua tahu dan bijak pasal duit, dan ramai yang tahu menabung.. Sbb depa ada target sendiri..

bagi yg remaja biasanya duit poket simpan utk kredit hp..

heeeee..best nya ada tabung tin, bila goncang ada bunyik duit..best jer bunyik tuu...

ehhh..kalu setakat nak makan Laksa dengan ABC pun lepas untuk kita ber dua la ECHAH.. jommm...:D

zeqzeq said...

amboi banyaknya duit emas.

sedikt dikit lama-lama jadi..orang

rosnanie said...

saya sekarang pun dah ajar budak kecik dua orang tu menabung, pantang ada syiling, mesti cari tabung.

p/s teringat kat tabung ayam dulu

miss jane said...

kak comvbi yayangggggggggggggg

huhuhuhuhu

sory akak...so busy lately...
smlm ade duty parlimen...hari ni lak kna wat repot bagai segala...

huhuhuhuhuhu

errr~~tk smpt dah nk pi umah mazidul tu...hahahhaah

tk smpt nk lontarkn idea rq yg tak brapa biijak ni...muhahhhahaahahah

tp if smpt ade gak rq tinggal komen tp jarang ar...

huhu..


p/s : kak combi..byk gile duit syiling...sjak bile simpan tuh...

rq tabung tkde pon kak

hahahahhaahah

tq kak!!! sayang akak juga!!!

echah_syed said...

azie >> kalau hg balik perak bole kita pekena cendol mamak bawah pokok dekat bank islam tu hehe..yummy :)

oits ingat lagi dak ABC dgn laksa kat stesen bas lame?? sadapp giler!

walaupun bersesak-sesak nak gak melantak :p

ehh..tapi hg sempat ke merasa semua tuu..uishhh tua sungguh aku nih :D

echah_syed said...

zz >> ngape ade hati nak tambah cawangan ke?? :p

echah_syed said...

ros >> duit syiling tu combi kutip bila dorang kat rumah ni sepahkan..amboi bila duit syiling masing-masing buat tak nmpk jek :(

a'ah tabung ayam dan tabung gajah.. :)

echah_syed said...

miss jane >> oooooo patut ler.takpe keje rajin-rajin ekk :)

tabung tu..dah lame kot sbb berat giler.

bebudak kat rumah ni suke sepahkan syiling so combi tukang kutip :(

azieazah said...

Kau jangan goda aku ler COMBI... Stesen bas tu pun dah takda.. dulu2 situ memang makan ABC ler..

Skang benteng tepi Sg Krian tu pun dah lawa.. dah tak begitu famous sangat la.. sbb ramai pi ke Pusat Bandar PB jer..

Tapi I kalu balik, mesti nak gak ronda situ... tengok Sg Krian nak keruh... ohhh.. nostalgia beb...

echah_syed said...

azie >> benteng tu mane nak pemes sbb ade signboard warning "jgn merendek" hehe.. :p

aku kalau balik mesti pekena keli bakaQ ayaQ asam dekat benteng tu..restoran paling depan dekat jln tp bukan jln besaQ tu tp yg sebelah sini.aku lupa nama dia pulak pasai setahun sekali baru pi.

buka dari jam 11am sampai jam 3pm.lunch hour sesak giler beb.

sungai krian tu aku pernah berkubang pasai bespren aku dulu dok tepi sungai tu.tp rumah dia skrg dah jd taman krian.pokok sawit pun dah takdak.mmg nostalgia.