Friday, January 4, 2008

bunga teluQ..




cuti baru2 ni..combi dpt jemputan kawen kt pokok assam taiping.jd combi ambik kesempatan pergi sbb dah lame x mkn nasik minyak..kt sabah jarang kenduri kawen ade nasik minyak bagai ni..perghhh punyer le sedap menu kenduri aritu...nasi minyak,kari daging lembu,acar tumis,ayam kurma,air asam dan yg paling combi suker...acar buah-buahan...ya rabbi punyer laaaaaaa sedappppp!!! x cayer tgk tuuu bdn combi kembang setaman bak kata mat gebu..huhuhu

satu lagi kelainan ialah...BUNGA TELUQ.masih dipertahankan lagi..mayb cm budin ckp laaa susah nk dpt bunga teluQ lagi skrg...dlm 100 perkahwinan mayb sorang jer yg buat bunga teluQ ni..

14 comments:

Ziana said...

mama lepas geram..
mkn sume!
:)

echah_syed said...

ziana >> tol tu kakdik..kt sini xde mkanan yg sedapp cm taste kita..bila balik mmmmm...blasah abiss huhuhu..

~ tgu bunga teluQ kakdik ngn lily..

Abang Putra said...

Combi, sini pun sama tak ada nasi minyak. Kalau di tempat asal saya (ganu kita) nasi minyak boleh makan hari2.

echah_syed said...

abg putra >> mesti rindu giler kt ganu ekk bila nmpk makanan yg sedapp2 kan..

combi pun bila bln pose nmpk gerai ramadhan kt semenanjung adehhh..sedeh giler !!

tu la org ckp..lain padang lain belalang..

Jie said...

lawanya bunga teloQ tu combi..tul tu combi, minggu lepas aku p kenduri 2 rumah...sebiji teloQ pun tak dapat....tp ada juga minggu sebelumnya org bagi telur pindang..lagi klasik tu...


weiii..sapa yg hang gossip tu, yg tak moh kawan tu :p

DUNIABUDIN said...

tengok tu combi. Jie sokong budin. pi 2 rumah kenduri, sebijik teloq pun tak dapat. mungkin orang tepen je masih bagi bunga teloq. pertahan budaya teloq.

echah_syed said...

jie >> a'ah teloQ pindang..tp aku lupe cmner rupenyer ekk.

nnt anak kita kawen wajib buat bunga teloQ naa..

~ bila anak aku nk kawen ni...study pun lom khatam :)

echah_syed said...

budin >> tu la combi pun x sangka sbb masih ade org buat bunga teloQ lagi..

jom kita mempertahankan budaya bunga teloQ bang..

~ nnt kalo anak abg kawen jgn lupe jemput combi naa

mamafami said...

Nak tumpang menyampuk sama na..jangan mare.. Mama, kalau gi rumah orang kawin, lagi prefer kalau orang tu bagi towel ka, kerepek ka..sebab telur banyak kolesterol! Kalau dapat towel, leh pakai guna, ye dak... Ahakss..

echah_syed said...

mamafami >> combi dah gi blog u...yaALLAH mkn lagi..sume sedap2 belaka..jamu mata je laa.combi on diet ni..(konon)

combi nk tinggal jejak tp tatau nk coret ktne..btw TQ mai blog combi..mai la slalu tgk combi merapu..

mmm...teloQ ni lambang anak2 slps kawen..mcm simbolik gituuu..kan kan

TokNabe said...

Ari ni pun kat kg ambo ni ada majlis kahwin dan ada jugak bunga telur. Ramai lagi yang teruskan tradisi kasi bunga telur ni.

echah_syed said...

toknabe >> betol tu tok..patut kekalkan utk anak cucu mase akan dtg tau adat berbunga teloQ ni..

© Oshun/EM Muhammad/Nadia Emarele Muhammad said...

Er... nak tanya, tu yang baju biru tu pengantin ka cheq?

echah_syed said...

OD >> huhuhu..pengantin lame..lawak laa OD ni..ade2 jer

~ 31.03.2008 annivesary combi yg ke 23 tau..alhamdulilah.

~ norz pun hebatz..dah 25 thn..amin