Tuesday, January 15, 2008

~kuliah subuh hari selasa 15.01.2007 jam 5.17 pagi~


IBUBAPA pencorak anak-anak..


proses membesarkan anak2 bukanlah mudah.ibubapa harus menjauhkan diri dari sekadar'menternak' anak,yakni membesarkan mereka dgn hanya menyediakan makan minum dan tempat tinggal.

tetapi,kita wajib mendidik anak2 kita.oleh itu,ibubapa wajar menjadikan rumah tangga yg dibina sebagai 'sekolah' awal kepada anak2.rumahtangga yg hidup dgn amalan ilmu,subur dgn akhlak mulia,tiada pergaduhan dan permusuhan,serta meriah dgn kasih sayang.

mampukah kita merealisasikan impian itu??hanya kita yang mampu menoktahkan sebuah jawapan,insyaALLAH.

p/s didiklah anak seiring dgn zamannyerr...


nota jari : dipetik dari majalah midi ruangan 'hala hidup' m/s 103 keluaran 15 dec 2007.

9 comments:

muadzlife said...

itulah..
bukan senang nak jadi ibu terbaik..
sumer kene up-to-date...
belajar parenting nih tiada noktah...
cth macam combi ler..
glems lagik...
adoii tak tau le kak bleh ke saya jadik cam akak nanti...

jeff said...

ibu bapa mungkin lupa. mendidik anak bukan berhenti bila mereka telah berpendidikan ...

echah_syed said...

maksu >> jgn gitu bah..malu combi tau .. :p

~ susah jd mak bapak ni ekk ~



jeff >> ehhh..lame x nmpk tau..ingat dah resign?? aritu baru combi nmpk jie tanyer UJ..u maner??

combi pun dok tgu uj inform..

betol tu..mendidik hingga ke hujung nyawa... :)

Sarah Mohd Shukor said...

sy rasa mcm kecik lg je nk bg pendapat tp mmg betul. didiklah anak seiring dgn zamannya. dlm 1 buku psikologi ni, dia kata ibu bapa yg berjaya letakkan diri mereka sbg kawan kpd anak2, tu adlh yg terbaik. tp sy cuba berfikir dr sudut agama. spatutnya, anak2 pun patut cuba meletakkan diri mereka sbg ibu bapa utk lebih menghargai mereka dan sedar tanggungjawab mereka. just my 2 cents :)

Selenge Tol! said...

setuju.. ibu bapa perlu memainkan peranan terhadap agar anak2 tidak terabai

echah_syed said...

selenge tol >> cmne nk sebut nama hg ni?? terbelit lidah combi tau.. :p

TQ mai umah combi & sudi komen.

~ bkn senang jd parents..tp tidak susah kalo berkemahuan..tol dak??

echah_syed said...

sarah >> tol tu doc sarah KU !!! :D

~ just my 3 cents :)

Jie said...

combi...

Masa anak kecil, kita bulatkan mata, dia diam menikus, ikut perintah...tapi bila dah remaja, kita pula kecilkan mata.

Zaman yang mencabar adalah sewaktu anak² meningkat remaja.

Menjadi seorang ibu atau bapa adalah satu cabaran hidup yang terbesar di zaman sekarang. Remaja belasan tahun memerlukan sokongan, panduan, dan perhatian daripada ibu bapa. Kita boleh meluangkanlah masa dengan anak² dengan berkongsi pengalaman masa lalu kita dan membina perhubungan yang mesra yang berasaskan kasih sayang dan kepercayaan yang merupakan asas bagi komunikasi kita dengan anak².

Kita tidak boleh membandingkan zaman kita dahulu dengan cabaran yang dihadapi oleh anak² kita. Contoh mudah, mengikut kajian yang dijalankan di sekolah oleh seorang guru, 8 dari 11 pelajar lelaki pernah melihat video klip lucah. Sumber yang diperolehinya adalah dari internet di cyber cafe dan kiriman sms dari kawan².

Kawan² adalah idola mereka dan jangan ambil mudah pengaruh teman² mereka. Kita mungkin merasakan anak² remaja semakin menjauh dan lebih rapat dengan kawan² mereka tetapi itu adalah perubahan semulajadi. Mereka akan merasakan mereka tidak mungkin kehilangan hubungan dengan keluarga, ibubapa, adik beradik tetapi tidak dengan kawan². Mereka akan berusaha keras agar dapat masuk dalam kelompok atau diterima didalam kumpulan. Ada masanya tekanan dari kawan² sekelompoknya sangat berpengaruh sehingga sukar untuk anak² kita menolaknya.

ini aku copy paste dari entry aku yg lama berkenaan anak remaja..

utk meminimumkan masalah , kita kena berhubung rapat dgn anak² remaja..kenali kawan²nya, minatnya dan jenguk myspacenya..he he he

echah_syed said...

jie >> sume yg diatas adalah benar belaka tiada yg tidak benar melain kan yg benar belaka.

mahkamah akan bersambung selepas solat subuh cecece... :p

~ cyg hg ~